Tuesday, January 5, 2010

Konsep aura


Persoalannya, wujudkah konsep aura dalam Islam? Jika wujud, bagaimana? Alhamdulillah, sedikit pembacaan bermanfaat yang ingin dikongsikan di sini.
Mari kita sama-sama hayati pandangan dari Dr. Muhammad bin Jantan, seorang perunding motivasi dan psikologi:


Konsep aura/cahaya atau dalam bahasa sainsnya, 'elektromagnetik' dilihat lebih dekat dengan ciri keislaman. Dalam kehidupan Islam, kita ada Allah S.W.T. Dalam al-Quran banyak disebut istilah ‘cahaya’ atau ‘nur’. Allah berfirman bahawa DIA lah yang memberi cahaya langit dan bumi.

Sebenarnya, bagi diri setiap Muslim itu telah ada cahaya pada tubuh mereka. Cahaya ini harus disuburkan dengan amal soleh serta kebersihan hati kepada Allah. Semakin tinggi keyakinan kepada Allah maka, semakin bergemerlapanlah cahaya itu menyinari seseorang. Mudah-mudahan cahaya yang bersumberkan Illahi ini akan menjana kekuatan fizikal, mental, emosi dan spiritual diri sendiri dan persekitarannya ke arah kehidupan yang mendapat keredhaan-Nya.


“Cahaya di atas cahaya. Allah memberi petunjuk kepada cahaya-Nya bagi sesiapa yang DIA kehendaki.” (an-Nur: 35)



“Jagalah Allah, pasti Allah akan menjaga kita. Jaga solat. Itu amalan paling asas dan paling penting dalam hubungan terus seorang hamba dengan Tuhannya. Solat yang sempurna akan dapat mencegah diri daripada perbuatan keji dan mungkar. Apabila memiliki hati yang bersih dan tulus ikhlas, secara automatik, aura diri seseorang itu akan terserlah, insyaAllah.”

No comments:

Post a Comment